تبلیغات
همسران و همسفران - میزان مهریه خانم ها باید به چه میزان باشد ؟
وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً
همسران و همسفران

مهریه را به چه اندازه تعیین کنیم ؟

    خواهش میکنم درباره میزان مهریه هم از نظر دینی و هم از نظر عرفی توضیح دهید ؟ می گویند اگر مرد زیر بار مهریه سنگین برود  ممکن است دختر خانم با اندک  دلخوری در زندگی مهریه خود را اجراء گذارد و مرد  را به زندان بیاندازد  ؟

آیا درست است که می گویند مهریه سنگین زندگی نحسی می آورد  و  حرام است ؟  در مقابل برخی می گویند اگر مهریه سبک و کم باشد مرد هر وقت هوس کرد فورا مهریه را پرداخت می کند و به سراغ زن تازه تری می رود ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

در پیوند ازدواج ،تعیین مهریه و کابین خانم یکی از میدان های مبارزه بین دو خانواده است باید گفت که موارد بسیاری بوده است که دو طرف همدیگر را مورد پسند قرار داده  بودند ، متا سفانه در جلسه تعیین مهریه ، روند کار متوقف مانده است .

در پیوند ازدواج ،تعیین مهریه و کابین خانم یکی از میدان های مبارزه بین دو خانواده است باید گفت که موارد بسیاری بوده است که دو طرف همدیگر را مورد پسند قرار داده  بودند ، متا سفانه در جلسه تعیین مهریه ، روند کار متوقف مانده است .

در مورد مهریه دختران ، برخی پیش فرض ها در  عرف و ذهنیت مردم  وجود دارد که دانستن آنها ضروری است و می بایست دو طرف در این موارد به گونه ای به یکدیگر اطمینان بدهند

1- برخی از پدران و مادران مهریه را ابزاری می دانند برای تضمین  و یا اهرم فشار برای کنترل رفتارهای پیش بینی نشده مردان مانند  ازدواج مجدد و یا جلوگیری از اذیت و آزار دخترشان .

2- برخی مهریه را  برچسب و نمودار ارزش دختران خود و طایفه  می دانند .

3- برخی مهریه را بیمه بیکاری می دانند که به هنگام جدایی و یا فوت همسر از آن برای مخارج و اداره امور خود از آن استفاده کنند .

4- برخی  مهریه را در برابر جهیزیه حساب می کنند

5- برخی مهریه را عامل باز دارنده برای اینکه مرد همسرش را طلاق ندهد می دانند

6- برخی نیز می گویند مهریه حق اوست در برابر اینکه اختیار خود را به همسرش واگذار می کند.

7-برخی از آقایان نیز بر این گمان هستند که اگر مهریه سنگین را بپذیرند ممکن است خانم در زندگی با اندک دلخوری که از مرد پیدا می کند فورا مهریه خود را درخواست کند و در صورت عدم توان او را به زندان بیاندازد .

      ما در باره رد و یا پذیرش این پیش فرض ها سخنی نداریم اما در باره اینکه میزان مهریه به چه میزان باشد ، یاد آور می شویم پیش از اینکه مهریه را تعیین کنید به نکات زیر توجه داشته باشید .

یک مهریه و کابین هر چقدرکه باشد در قرآن شریف  حق زن دانسته و به هر اندازه که  توافق  کرده اند مرد می بایست آن را بپردازد .

وَ إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ زَوْجٍ مَكانَ زَوْجٍ وَ آتَیْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئاً أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبیناً (سوره نساء آیه 20)

و اگر خواستید به جاى همسرى كه دارید همسر بگیرید، حتى اگر همسر اول یك پوست گاو پر از طلا كابین داده‏اید نباید چیزى از آن را پس بگیرید، چگونه و بچه مجوزى پس بگیرید با اینكه پس گرفتن آن بهتان و گناهى آشكار است .

اگر پوست گاو را به صورت کیسه در آورند به آن قنطار می گویند  برخی گفته اند که گنجایش قنطار 40 اوقیه  طلا است  و هر اوقیه  را 28 مثقال طلا گرفته  اند که اگر هر مثقال طلا را فرضا برابر با  یکصد هزار تومان  گرفته  شود یک  قنطار برابر است با  یکصد و  دوازده میلیون تومان  و برخی آن را برابر با هفت میلیون دینار  یا 52500 مثقال طلا دانسته اند که اگر هر مثقال  طلا  را فرضا برابر با  100000تومان گرفته شود  یک اوقیه  برابر می شود با 5250000000 یعنی پنجهزار و دویست و پنجاه میلیون تومان . (  نگاه کنید به  اصول مالکیت در اسلام ، آیت الله احمدی میانجی  ج 1 ص 52)

 دوم با این حال در برخی از آیات آمده است که  « اگر مرد همسرش را ، پیش از آن که با او تماس بگیرد و آمیزش جنسی کند   خواست  طلاق دهد  در حالی که مهریه برای او تعیین کرده است ، لازم است نصف آنچه  را تعیین کرده به وی بدهد مگر اینکه او حق خود را ببخشد یا ( در صورتی که  زن  صغیر  و سفیه  باشد  ولی و سرپرست  آنها  یعنی ) آن کسی که گره ازدواج در دست اوست ، آن را ببخشد . 

و در ادامه  در قرآن  شریف به این دسته از بانوان سفارش کرده که : « گذشت کردن شما ( و بخشیدن  تمام مهر به آنها ) به پرهیزکاری نزدیکتر است و گذشت  و نیکو کاری را در میان خود فراموش نکنید  که خداوند به آنچه که انجام می دهید بیناست .

 وَ إِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَریضَةً فَنِصْفُ ما فَرَضْتُمْ إِلاَّ أَنْ یَعْفُونَ أَوْ یَعْفُوَا الَّذی بِیَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ (سوره بقره :237)

سوم گفته شده که پیامبر خدا (ص)  در ازدواج دختران و زنان خود پانصد درهم مهر را قرار داده  است  ولیکن  از زیادی آن جلوگیری نکرده و به اختیار طرفین وا گذار  نموده است ولی  از زیادی مهر نکوهش نموده اند و فرموده اند  که برترین زنان امت من  کمترین  از مهریه ها  را دارند  . 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَفْضَلُ نِسَاءِ أُمَّتِی أَصْبَحُهُنَّ وَجْهاً وَ أَقَلُّهُنَّ مَهْراً (

كلینى، ابو جعفر، محمد بن یعقوب، الكافی (ط - الإسلامیة)، 8 جلد، دار الكتب الإسلامیة، تهران - ایران، چهارم، 1407 ه‍ ق؛ ج‌5، ص: 324 ح 4 )

به عبارت دیگر مهریه زیاد حرام نشده است ولی مکروه است

چهارم آیت الله مکار شیرازی در باره مهر السنة  چنین آورده اند که  : «كتاب النكاح (مكارم)

اندازۀ مهر السنه پانصد درهم (250 مثقال نقره) است و اگر هر مثقال هزار تومان باشد مبلغ مهر دویست و پنجاه هزار تومان مى‌شود و گفته شد كه پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله بیش از این مقدار مهر قرار نداد، نه براى همسرانش و نه براى دخترانش.

(شیرازى، ناصر مكارم، كتاب النكاح (مكارم)، 6 جلد، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب علیه السلام، قم - ایران، اول، 1424 ه‍ ق ؛ ج‌6، ص: 17)

پنجم  - فقهاء و علمای شیعه با توجه به روایات زیادی ، مهریه زیاد را مکروه می دانند اما  برخی نیز به این نکته توجه دارند که گاهی از اوقات مهریه کم  نیز ممکن است مشکلاتی برای کانون یک خانواده  ایجاد کند  مثلا برخی از مراجع عظام تقلید  در این باره  چنین  یاد آور می شوند :

گاهى قلّت مهر هم سبب مشكلاتى شده و اركان خانواده متزلزل مى‌شود، مثلا مهریۀ زن را یك سكّه و یا یك جلد قرآن قرار مى‌دهند و گاهى سبب مى‌شود جوان هوس‌باز پس از چند روز این زن را نمى‌پسندد و به او مى‌گوید بیا مهرت را بگیر و به خانۀ پدرت برو، كه این امر باعث تزلزل اركان خانواده، زواج و نكاح است، آیا در اینجا هم تقلیل مهر خوب است؟ آیا باید بین موارد تفصیل دهیم؟ به این معنا كه بگوییم در جایى كه اشخاص مؤمن، متدیّن و شناخته شده هستند، مانعى ندارد كه مهر كم باشد ولى در مورد جوانهایى كه اطمینان نداریم كه فردا چه مى‌كنند، محكم كارى كنیم تا مجبور شود كوتاه بیاید و یا این كه بینابین را بگیریم، یعنى نه مهر السنّة كه پانصد درهم باشد و نه آلاف و الوف، بلكه یك مقدار معقولى را مهر قرار دهیم.

ما هم به افراد توصیه مى‌كنیم چون وسوسه‌هاى طلاق و توقّعات زوج و زوجه از هم زیاد است، باید سنگ نسبتا سنگینى به پاى آنها ببندیم تا نتوانند از خانه و زندگى فرار كنند.

پس به هر حال مى‌توانیم استثنایى به حكم شرعى بزنیم و بگوییم نسبت به اشخاص و یا جوامع مختلف مقدار مهر تفاوت مى‌كند، اگر جایى اطمینان كافى نبود و خوف متلاشى شدن خانواده بأىّ شى‌ء یسیر بود، مانعى ندارد كه مهر نیمه سنگینى را براى او در نظر بگیریم تا ازدواج آنها به سادگى منجر به طلاق نگردد.

اینها مسائلى است كه فقیه باید در نظر بگیرد و نمى‌توان در همۀ موارد یكسان حكم كرده و گفت باید مهر به اندازۀ مهر حضرت زهرا علیها السّلام باشد كه در این صورت ظلم به زوجه است، و دلیل آن انصراف ادلّه به جایى دیگر است، چرا كه شارع به خاطر تسهیل در امر ازدواج مهر را سبك قرار داده، حال اگر ببینیم این امر، موجب تسهیل امر طلاق مى‌شود، ادلّه از چنین جایى منصرف است و معیار مهر تعبّدى نیست؛ پس جایى كه خوف متلاشى شدن است بیش از مهر السنّة كراهت ندارد، منتها خیلى بالا نباشد.


شیرازى، ناصر مكارم، كتاب النكاح (مكارم)، 6 جلد، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب علیه السلام، قم - ایران، اول، 1424 ه‍ ق ؛ ج‌6، ص: 16

ششم -  اینکه گرفتن مهریه را در هنگام خواندن عقد می توان به دو گونه تعیین کرد ه و ثبت نموده  :  گاهی می توان گرفتن آن را به صورت « عند المطالبة»  تعیین نمود یعنی هر هنگام که زن مهریه اش را درخواست کند می بایست مهریه او را پرداخت نمود  و گاهی می توان  گرفتن  آن را به صورت « عند القدرة  و الاستطاعة » تعیین  نمود یعنی هر گاه مرد توانایی و امکانات مالی پیدا نمود می توان از او درخواست نمود





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

شنبه 25 شهریور 1396 05:55 قبل از ظهر
I do believe all of the ideas you have offered to your
post. They are very convincing and can certainly work.
Nonetheless, the posts are very short for beginners.
May just you please prolong them a little from next time?
Thank you for the post.
پنجشنبه 16 شهریور 1396 07:50 قبل از ظهر
I like the helpful information you provide to your articles.

I will bookmark your blog and take a look at again right here frequently.
I am relatively certain I'll be told many new stuff proper
right here! Best of luck for the next!
سه شنبه 14 شهریور 1396 09:39 قبل از ظهر
Great blog here! Additionally your web site so much up very fast!
What web host are you the use of? Can I am getting your affiliate link
in your host? I want my site loaded up as quickly as yours lol
چهارشنبه 7 تیر 1396 06:28 بعد از ظهر
I drop a comment whenever I appreciate a post on a site or if I have something to contribute to the discussion. It is caused by the sincerness displayed in the article I looked at.

And on this post همسران و همسفران - میزان مهریه
خانم ها باید به چه میزان باشد ؟.
I was moved enough to write a comment :) I do have 2 questions for you if it's
allright. Could it be simply me or do some of these comments appear as if they are left by brain dead individuals?
:-P And, if you are writing at other social sites, I'd like
to keep up with everything new you have to post. Would you list every one of all your community pages like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 06:00 بعد از ظهر
You can definitely see your enthusiasm in the work you write.
The world hopes for even more passionate writers like you who are
not afraid to mention how they believe. Always follow your
heart.
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 08:54 قبل از ظهر
It's going to be end of mine day, however before end I am reading this enormous post to increase my know-how.
جمعه 15 فروردین 1393 04:36 بعد از ظهر
سلام. مطلب بسیار خوبی بود ممنونم!
پنجشنبه 8 اردیبهشت 1390 03:59 قبل از ظهر
سلام حاج آقا

خواندم

بسیار مهم و زیبا و قابل استفاده بود.

اما به نظرم رسید شاید شاید بتوان برخی کلمات را حذف کرد تا جملات کوتاه تر شده و سریعتر مطالعه شود و نیز ترتیب نکات را شاید شاید بشود جور دیگری هم آورد.

خودم چیزی به نظرم نیامد اما فکر کنم این جایش قابل ارتقای بیشتر است.


خیلی استفاده کردم

التماس دعا.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


عبد خداوند سبحان سید مهدی قانع هستم
جایگاهم شهر قم است به آموختن و پژوهش در علوم اهل بیت علیهم السلام مشغول هستم
سری به دانشگاه ها می زنم و با برو بچه های دانشجو رفاقتی دارم سنگ صبور مشکلاتشان می شوم
در مشاوره مذهبی و تربیتی و مهارت های زندگی تجربیاتی اندوخته ام .

مدیر وبلاگ : سید مهدی قانع
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :